Selasa, 27 Disember 2011

Supermoist Eggless Chocolate Cake

Salam ceria salam dari jiwa..

Bermula minggu lepas sehinggalah minggu hadapan merupakan minggu peperiksaan akhir anak2 untuk semestar ini. Namun dalam sibuk2 mengulangkaji, sempat lagi si Nisreen minta dibuatkan kek harijadi untuk seorang muallimahnya (guru), Mama Yamamah. Di sekolah mereka semua guru perempuan mereka panggil Mama. Nampak mesra gitu. Muallimah Yamamah ni mengajar juga si Kak Long. Mulanya malas juga Mama nak sediakan, tapi melihat kepada anak sorang ni yang beria2 sangat nak celebrate muallimahnya, rasa tak sampai hati pula..dalam hati rasa bersyukur sebab Allah beri guru yang baik pada mereka..ikhlas mengajar anak didik sampai anak didiknya sangat sayang padanya dan selalu ingin menuruti nasihatnya..alhamdulillah.

So Mama buatlah sebiji kek coklat yang dah kerap juga Mama buat sebelum ni..namanya cukuplah panjang, Supermoist Egless Chocolate Cake. Serius Mama kata, kek ni sangat senang membuatnya dan rasanya cukup best..kurang kolesterol..sangat elok untuk seisi keluarga. Selepas bertemu jodoh dengan resepi ni, Mama tak buat dah kek coklat lain..terimakasih banyak2 pada tuan resepi Dayang jack yang baik hati berkongsi ilmu yang amat bermanfaat nih... blogger2 masakan yang hebat2 pun ramai dah test resepi ni dan ramai kata best.. cumanya sebab Mama ni chef kampung je, so kejadian kek Mama taklah sejelita rupa paras kek2 mereka yang hebat tuh...ala kulli hal ( however), puas hatilah kan..setakat nak melayan pelanggan yang ada kat rumah ni..

Untuk kek ni biasanya Mama akan buat 2 adunan terus untuk mendapatkan kek yang agak besar. Tapi kalau baru nak try eloklah buat satu adunan dulu..dan biasanya Mama memang takde stok gula perang, so Mama guna gula putih sahaja, kurangkan sukatannya kepada 3/4 cawan. Gula perang ni kurang manis, tapi lebih moist bila guna untuk kek coklat. Minta izin cik Dayang ye untuk kopipes resepinya di sini..Kek ni kalau tak letak topping pun takpe, sebab dah lembut teksturnya..

Resepi Supermoist Eggless Chocolate Cake
Sumber : My Resipi
Resepi asal : Dayang Jack


Inilah rupa kek yang sememeh, deco pagi2 sebelum anak pergi sekolah..

Bahan-bahan ( loyang 5-6 inci )

  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1/2 cawan serbuk koko (DJ guna Cap Kijang)
  • 2 sudu besar susu tepung
  • 1 1/4 cawan air sejuk (dari peti ais)
  • 1 cawan gula perang
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 1/2 sudu kecil coffee emulco atau chocolate emulco
  • secubit garam
  • 1/2 cawan minyak masak sayuran atau minyak jagung
  • 1 sudu kecil cuka atau jus lemon

Cara-cara

  1. Panaskan oven pada suhu 160C. Sediakan loyang kek. Griskan dengan mentega. Jika ingin menggunakan muffin cup pun boleh juga.
  2. Ayakkan tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko di dalam bekas besar. Masukkan tepung susu, garam dan gula perang. Kemudian dikacau rata-rata.
  3. Masukkan air sejuk, minyak masak, esen vanila dan coffee emulco/chocolate emulco. Kacau perlahan-lahan dengan whisk. Pastikan adunan tidak berketul.
  4. Akhir sekali masukkan cuka atau jus lemon. Terus dikacau serta merta sehingga sebati.
  5. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 30-40 minit atau hingga masak.
  6. Sejukkan kek setelah masak. Boleh juga dihiaskan dengan topping kegemaran.
    Tak sempat nak menoppingla..


    Yang ni pula kak Long punya versi..obses dengan coklat..letak serbuk 'winner' lagi tuh..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan