Rabu, 30 November 2011

Donut Coklat Pelangi


Rasa sejuk kian mencengkam tulang di Irbid sekarang ini. Pakai baju dah 4 lapis pun masih rasa terketar2, apatah lagi ketika duduk menghadap komputer. Kaki kesejukan membawa ke seluruh tubuh. Masa2 begini, sedap meringkuk di bawah selimut tebal je..pastu tak lama terlelaplah mata. Tapi kalau diikutkan mata, memang banyak kerja yang tergendala..sebab tu perlu juga mujahadah melawan sejuk dan kantuk..kalau tidak, alamat kelaparanlah anak2 Mama balik dari madrasah..maklum sajelah, bila kesejukan, perut pun cepat terasa lapar, buka pintu saja sudah ribut bertanya masak apa hari ini..walaupun penat di dapur, Mama rasa puas melihat anak2 Mama dan Babanya selera menghadap hidangan, terasa meriahnya saat2 berkumpul begini..terfikir Mama bila anak2  dah besar2 semua, sudah ada kehidupan sendiri..pasti rumah kita akan sunyi dan tinggallah Mama dan Baba, berdua di meja makan.. itupun kalau ditakdirkan panjang umur. Pasti ketika itu Mama dan Baba akan merindui keriuhan anak2, tangis tawa dan  gurau senda yang tak pernah lekang di rumah ini, kecuali bila kalian semua sudah tidur..

Semalam petang,  beria2 Nisreen minta Mama buat kuih donut coklat. Mentang2lah baru beli coklat bar dari Safeway beberapa hari lepas, tak sabar2 dia nak merasa keenakan donut coklat yang sering juga Mama buat ketika di Malaysia dulu. Punyalah Mama malas nak menguli, ditambah pula sejuk2 begini takut donut tak naik. Tapi bersungguhnya si Nisreen sampai sanggup dia nak uli sendiri tepung tu. Tengok pada tubuh kurus sekeping Nisreen tu macam tak larat je nak uli, tapi tak apa..belum cuba belum tahu..So Mama describe jelah resepi donat. Lalu mengulilah anak Mama ni dengan penuh perasan..bila Mama check hasilnya, wah! Boleh tahan juga..nampak mesra je adunan. Mama pun tinggalkan adunan dengan niat nak bangun awal esok pagi untuk bentukkan donat.

Alhamdulillah, Allah kejutkan Mama awal pagi..Subuh ada sejam lagi. Mama pun pasang sobah dan mula menggentel donat.Sempatlah donat tu naik lagi sementara Mama solat Subuh. Dan sempatlah anak2 Mama bersarapan donat coklat pagi tadi..tabur pulak manik urai warna2. Tapi tak puas hati sikitlah dengan cooking coklat, agak keras dan kurang meleleh..tak macam coklat di Malaysia. Nak buat macamana, ahsan min balash..habis juga dinikmati kami sekeluarga..

Mama perturunkan disini resepinya..

Resepi Donut Coklat Pelangi



Bahan A:
300 ml air suam
3 sudu makan susu tepung
3 sudu makan gula
1 sudu makan yis
( bancuhkan bahan A dan biarkan naik sebentar)

Bahan B:
4 cawan tepung gandum
3 sudu margerin
( ramas2kan tepung dan margerin sehingga rata dan mesra)

Cara2:
  1. Apabila bancuhan A dah naik sedikit, tuangkan ke dalam tepung dalam bekas  yang cukup besar untuk memudahkan menguli.
  2. Gaulkan dengan senduk dahulu. Bila dah bercampur, barulah mula menguli dengan tangan.
  3. Uli adunan sehingga betul2 mesra dan licin permukaannya. Biarkan naik 2x ganda.
  4. Potong adunan kepada bulatan kecil2 dan bentukkan menjadi gegelang.
  5. Biarkan naik dalam 15 minit, kemudian goreng dengan minyak banyak till masak.

  6. Angkat dan biar sejuk sedikit sebelum dicelupkan ke dalam coklat yang telah cair. Taburkan coklat rice dan manik gula berwarna2 di atasnya. Sedia untuk dimakan.





















Tiada ulasan:

Catat Ulasan