Rabu, 11 Januari 2012

Jurnal Kembara 30 Hari Di Bumi Kinanah

5 Jan 2012 ( Khamis)


Bertolak ke Mataar Alia 7.15 pagi. Tiba di mataar, penerbangan Egypt Air, boarding, berebut2 dengan Arab, delay penerbangan untuk 30 minit. Dalam flight ok, selesa, dapat meal tengahari roti bun, senyorah, dawali, sad n jus epal. Sejurus selepas Amjad habiskan jus orennya, uweek..aduss..muntah pulak anak bertuah ni..dengan pra sarana yang terhad, Mama bersihkan muntah Amjad..mujurlah dapat selesaikan masalah.

Tiba di mataar Egypt, kami disambut mesra 2 sahabat alam maya. Kami bergerak ke Kaherah menaiki coaster, sangat bersyukur tiba dengan selamat dan menikmati pemandangan ala2 Malaysia sepanjang airport - Kaherah..segar, bersih dan cantik.

Tiba di rumah sewa, pemandangan dah bertukar seperti di Irbid, Jordan..banyak sampah dan berhabuk. Ditambah satu pemandangan lagi ..jerebu. Masuk ke rumah sewa, waaah! Cantik, selesa dan lapang. Bersyukur dapat rumah elok dengan harga berpatutan. Gas pula tak guna ustuwanah (tong), tapi guna saluran paip terus ke rumah. Lega banyak sebab tak perlu nak beratur panjang semata2 nak dapatkan gas..sekarang di Mesir sedang konflik gas, semua berebut2 nak dapatkan gas dan harga melambung tinggi.

Hari pertama Baba dah teroka pasar, apalagi..belilah lauk2 yang tak dapat makan di Jordan..beli ikan tilapia segar, sotong dan udang..semangat betul anak2 menyiang udang. Masak apa hari ni..biasa2 je, nasi panas, udang goreng tepung, ikan tilapia goreng berempah sayur bayam tumis dan sambal sotong..makan sampai menjilat jari..!

6 Jan 2012 (Jumaat)

Hari ni Mama goreng cekodok buat sarapan. Taklah sesedap selalu, sebab tak cukup bahan dan peralatan...tapi alhamdulillah..habis jugaklah hingga ke cekodok yang terakhir..

Tiba2 sinki pula buat masalah..sumbat tak mahu turun air. Terpaksalah Mama cedok air sinki dan buang ikut tingkap. Mujurlah rumah bawah, taklah kacau orang..kalau tak rasanya dah kena jerit dek Arab ...lebih serius lagi, bila guna sinki bilik air, naik pulak air di sinki dapur..jadi masalah bukan pada saluran sinki tapi paip bawah yang bermasalah. Masalah lamalah maknanya tu..Baba pun call tuan rumah untuk baiki  saluran yang tersumbat..

Tengahari  Mama masak baki ikan dan udang semalam..settle untuk hari ni..tapi agak susah juga proses masak memasak memandangkan periuk hanya ada satu..itupun comel banget..kuali pula ada satu..orang kata tefal kat Mesir ni agak murah sebab kilang ada kat sini..so, fikir2 alang2 nak beli baiklah beli awal2...boleh guna terus untuk masak di sini..senang sikit urusan memasak.Besen dan penapis pun langsung tiada..Mama pun buat kraftangan  guna beg plastik, kasi lubang2 dengan garfu, pastu gantung bagi tos..oklah juga sebab dah terpaksa kan..cuma jenuhlah sikit kerjanya menyebabkan Mama minta juga Baba belikan besen dan penapis sebenar..

So, lepas asar Mama dan Baba bersama Iman dan Nuha pun keluar mencari periuk tefal dan lain2nya di Supermarket Lu'lu (permata). Shopping di Lu'lu dapatlah barang yang dicari, 2 periuk, 1 kuali, 1 set bekas plastik, 1 cawan penyukat, dan 2 loyang kek bentuk hati yang comel..1 untuk Mama dan 1 untuk acik Abidah yang pesan nak loyang kek..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan