Rabu, 4 Januari 2012

Bercuti Ke Bumi Kinanah

Salam seIndah Mawaddah..
Jam sudah menunjukkan pukul 3 pagi..semua anak2 sedang enak dibuai mimpi tika ini..Baba pun dah landing2..Mama aje yang masih berjaga..takut rasanya nak tidur sebab esok pagi2 lepas subuh dah kena bersiap untuk bertolak ke Mataar Alia (airport Jordan)...destinasi percutian kali ini jika diizinkan Allah akan ke Mesir atau dikenali juga dengan Bumi Kinanah...sempat jugalah Mama menambah entri dinihari ni sementara menunggu Subuh berkumandang..

Sebenarnya ini bukanlah kali pertama Mama akan menziarahi Mesir, sudah masuk kali ketiga termasuk percutian kali ini..Baba pun sudah pernah ke sana..tapi sengaja memilih destinasi bersejarah ini untuk menyampaikan anak2 menjelajahi bumi anbia' yang penuh kisah dan tauladan itu. Dan kali ini kami sekeluarga akan menetap di sana sebulan lamanya jika diizinkan Allah..

Alhamdulillah, seorang sahabat di sana, ustaz Firdaus telah pun mencarikan sebuah rumah untuk kediaman kami sepanjang berada di sana. Berdebar bercampur tak sabar untuk memulakan perjalanan..anak2 pun begitu juga..berdebar sebab kabarnya negara tersebut masih bergolak arus politiknya..masih berlaku kekerasan tentera terhadap rakyat marhainnya..walaupun pimpinan diktatornya sudah bernoktah, pihak tentera pula menunjuk kuasa..rakyat juga yang tersepit dan menjadi mangsa..semoga Allah memberi kemenangan kepada yang benar dan mengembalikan pemerintahan kepada rakyat Mesir sendiri. Dan semoga juga percutian kami selama di sana nanti dipermudahkan Allah dan dihindari dari bahaya dan kesusahan.

Esok Mama sekeluarga akan berangkat seawal 6.30 pagi menaiki van Abu Qutaibah..doakanlah agar perjalanan kami selamat pergi dan balik..Di sana nanti akan Mama catatkan jurnal perjalanan ke tempat2 menarik dan bersejarah, dan akan Mama kongsikan di dalam entri2 seterusnya..dan sebelum memulakan perjalanan, kenalah betulkan niat agar langkah2 seterusnya tidak lari dari mengharapkan mardhaatillah...kerana Allah menyuruh kita berjalan dan melihat dunia, agar kita lebih menginsafi keajaiban ciptaan Allah, dan melihat sendiri hujung kehidupan kaum2 yang engkar Allah dan Rasul2nya..semoga perjalanan ini akan menambahkan lagi keimanan dan keyakinan kepada Yang Maha Hebat..insya Allah..

Jumpa lagi di saaana..!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan